Mesepszichológia, meseterápia, jelentkezzen a 2024-2025-ben induló alap- és középszintű online vagy hagyományos, kihelyezett képzéseinkre, tanfolyamainkra! Fairy-tale Hero method, tale psychology & therapy. Társasházkezelés.

 e-pakk Előadások

Nyitólap
Fel

Mesepszichológia - meseterápia

Évszámok

2022, 2019, 2018,  2017,  2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008

2022

 Magyar Népmese Napja

2022. szeptember 30 - október 1.

Idén szeptember 30 és október 1 között ünnepeljük Benedek Elek születésének163. évfordulóját.
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Nyelv- és Irodalomtudományi Intézete és a Metamorphoses Meseterápiás Egyesület ebből az alkalomból konferenciát szervez „Napjaink népmeseirányzatai” címmel. Akiket érdekelnek a népmesék lelki folyamatai, elemzési lehetőségei, október elsején, a MESE ÉS PSZICHOLÓGIA szekcióban 10.40-11 óra között megismerkedhetnek a Mesehős komplex személyiség-, mesediagnosztikai és -terápiás módszerrel.
Azoknak, akik a hazai mesekutatás irányzatairól többet is szeretnének tudni, olvasni, ajánljuk Dr. Boldizsár Ildikó által kiadott és szerkesztett Mese c. időszakos kiadvány őszi, harmadik számát, amelyben tőlünk is olvashatnak egy cikket. Kép: wikipedia.hu

2019

A film megtekintéséhez kattints a képre!

,  

A regisztráció előtt olvassa el az adatkezelési nyilatkozatot!

2018

SORSVÁLTÓ MESÉK

500 Ft/fő belépti díjával fogyatékkal élő személyek életét könnyítheti meg. Az est bevételét számukra ajánlottuk fel. Helyfoglalás, mobil tel.: 06-30 434-0665

A film megtekintéséhez kattints a képre!

Vissza

 

2017

Magyar Pszichológiai Társaság 

XXVI. Országos Tudományos Nagygyűlése

„Személyes tér - közös világ”

2017. június 1-3.

Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar

6722 Szeged, Egyetem u. 2.

 

 Mesehős

komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer alkalmazási lehetőségei

Juhász László, workshop, pszichológus, Budapest

 

Összefoglaló  (PDF, letölthető, kattints!)

 

2017. május 24.

Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító és Óvóképző Kar

Magyar Pedagógiai Társaság

Móra Könyvkiadó

 

1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A

 

 

Gondolkodni-más-hogy? II.

Konferencia a kisgyerekkori gondolkodás fejlesztéséről

 

Második alkalommal kerül megrendezésre a Gondolkodni-más-hogy? konferencia. Az idei program a gondolkodásfejlesztést egyrészt pszichológiai aspektusból vizsgálja, az ott született friss eredményekről kapunk összefoglalót, másrészt számba veszi a legújabb, országos hatókörű fejlesztéseket, amelyek közvetlenül is érintik a közoktatást. Ez alkalommal is várnak minden, a kisgyermekkori gondolkodás fejlesztésével gyakorlatban foglalkozó, a témában kutatást, fejlesztést végző vagy a terület iránt érdeklődő szakembert, egyetemi oktatót, kutatót, tanítót, valamint doktoranduszokat, hallgatókat.

 

Program

 

Ajánló az előadás absztraktjából

 

Varázslatos gondolkodás

 "Az interaktív, elméleti és gyakorlati módszertani bemutatóval egybekötött előadás – a teljesség igénye nélkül – ismerteti a varázsmesék és egyes mondókamesék (pl.: láncmesék) lehetséges kapcsolódásait, gondolkodási és emlékezeti folyamatait, memóriaszervezési sajátosságait, stratégiáit a kisgyermekkortól a kisiskoláskor végéig. "

 

"Mi lehet az oka a mesehallgatói korszak univerzálisan azonos, 11-12 éves kor körüli lezárulásának?"

 

"Az elméleti részt egy, az 1980-as években több kontinensen, gyermekekkel végzett kísérlet tanulságán alapuló rövid, gyakorlati bemutató zárja, amelyben az előadó a hallgatók segítségével szemléltet egy kultúrafüggetlen mesealapú memóriaszervezési stratégiát, melynek lélektani és módszertani előkészítő vizsgálatai idén ősszel kezdődnek meg a KRE Pszichológiai Intézetének mesepszichológia műhelyében.

Kulcsszavak: gondolkodás, láncmese, memóriaszervezés, műveletek előtti szakasz, Piaget, tündérmese, varázsmese."  

 

 

 

 

Pszichoterápia folyóirat 13. konferenciája

A pszichoterápia és tanácsadás hatása

MOM Kulturális Központ

 1124 Budapest, Csörsz u. 18.

SORSOK FORDÍTÁSA

2017. május 12-13.

Mesehős

 komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer ®

rövid, vitával egybekötött bemutatása

2017. május 12-én, 13.45-15.15 h között.

A konferencia és az előadás összefoglalása iránt érdeklődjön:

www.mentalport.hu

konferencia@pszichoterapia.hu

Ajánló az előadás absztraktjából

 

"Az előadás a mesehősök típusait és a személyiség irányultságát, attribútumaik, archetipikus szükségleteik összefüggéseit, elemzését mutatja be. (Például probléma- vagy tünetcentrikus mese tartalmi, fogalmi meghatározásai, diagnosztikája, utóbbi összefüggései a korszerű klinikai – DSM-IV, DSM-5 – diagnosztikai rendszerekkel, amelyek a módszer mért változóinak tartalmát, számát a mentális állapotzavar típusainak megfelelően növelik.) Az előadás vége egy esettanulmány részleteivel, valamint egy videofilmmel zárul, amelyekkel a módszer más terápiás eljárásokhoz való kapcsolódásait szemlélteti."

 

Az előadás alapján készített tanulmány a Pszichoterápia folyóiratban is megjelenik. 

 

Nyugati Oktatási Központ

 1055 Budapest, Nyugati tér 9. 

2017. május 5.

A tiltott gyümölcs

Vissza

2016

 

Petőfi TV

Október 7, péntek

 

Gyógyító mesék, gyógyító olvasás

 

 

Nyugati Oktatási Központ

Október 3, hétfő

 Mesés élet

Négy részes, interaktív előadás a mesék elméleti megközelítéseiről és gyakorlatban történő alkalmazásáról.

 

  • Október   3, Mesés élet

  • Október 10, Mesék - Lázadó (élet) korok

  • Október 17, Esti mese

  • Október 24, Mesés önismeret

További részletekhez kattints ide!

 

Facebook

 

Elérhetőségek

Vissza

 

 

Károli Gáspár Református  Egyetem

Szeptember 30, péntek

1088 Budapest, Reviczky u. 4 

 

Kutatók Éjszakája, 2016

 

Erkölcs a mesékben, mítoszokban és a valóságban

 

 

A rendezvény honlapja

 

Facebook

 

 

Vissza

 

 

 

ELTE TÓK

Június 1, szerda 

Gondolkodni – más – hogy?

Konferencia a kisgyerekkori gondolkodás fejlesztéséről az ELTE TÓK, a Móra Könyvkiadó és a Magyar Pedagógiai Társaság Pest megyei tagozata szervezésében.

 

Mondókamesék mesepszichológiája

 

Az előadás rövid, letölthető ismertetése (kattints)

 

Programfüzet (kattints)

 

A konferencia ismertetője

Vissza

 

 

M2 - Petőfi TV

Március 2, szerda 21-22 h 

7 perc a mesékről

Érdekel a mesepszichológia? Van rá 7 perced egy nap, mint gyermekedre? (Utóbbi az ÁNTSZ nem is olyan régi felmérési eredménye.) Szeretettel meghívlak egy kb. hét perces, dinamikus, jó hangulatú beszélgetésre a mesékről, ahol megismerkedhetsz velem is, amelyet akár kommentelhetsz is az M2 (Petőfi) tévécsatorna fiataloknak szóló adásában, címe: Én vagyok itt. Fiatalos magazin az A38 Hajóról és az Akváriumból, ahol szabad a szó!
Addig is, meg amíg pár nap múlva írok a következő mesetémánkról az újdonság oldalon, kérdésem:Mi köze a mesékhez az alábbi uralkodóházak sarjainak, történelmi szereplőinek és választott párjuknak, akiknek némelyikének a sorsáról film is készült:
Eduárd Albert Keresztély György András Patrik Dávid, Károly Fülöp, Grace Kelly, Meriam bint Abdullah Al-Khalifa?


https://www.youtube.com/watch?v=C-3zVMgSyAg

Felkeltettem érdeklődésedet?

 

Riport

Vissza

 

2015

2015. november 4, 10.00 h

 

Beszélgetés a Lánchíd Rádióban

Meseriport: Halál- és gyászmesék (kattints ide!) 

 

 

 

 

 

 

2015. október 10,   15-16 h

 

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

 

Mesés önismeret

felnőtteknek, gyermekeknek

 

A térítésmentes, interaktív előadás során a résztvevők - írás nélkül - elkészítik meséiket, amelyek szerkezetén, szereplőin és cselekményein keresztül, érdekes példákkal szemléltetve részben feltárul a valósággal, önismerettel való kapcsolatuk.

Cím: 1088 Budapest,  Szabó Ervin tér 1

 

Május 28-30.

 

A Magyar Pszichológiai Társaság

XXIV. Országos Tudományos Nagygyűlése 

LÉLEK-NET A LÉLEKNEK: AZ EMBER A VÁLTOZÓ TECHNIKAI KÖZEGEK VILÁGÁBAN

 Mesehős 

komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer 

 egyéni diagnosztikai alkalmazási lehetőségei


"A 2005 óta folyamatosan fejlesztett mesediagnosztikai és -terápiás módszer alapja az instrukció segítségével megírt saját mese; módszertana megfelel a projektív tesztek jellemzőinek. Az interaktív műhely célja sajátélmény biztosítása a hallgatók számára, bevonásukkal a módszer gyakorlati alkalmazási lehetőségének demonstrálása."

 

Május 28, 206-os terem (13.45-15.15 h)

Eszterházy Károly Főiskola 

3300 Eger, Eszterházy tér 1.

 

 

 

Február 8.

 

Maladype Színház

Numera!

Több szereplős kötetlen kerekasztal beszélgetés a a számok világrendező szerepéről. A hármas szám a a keresztény vallásban, szakralitásban, a zenében, a lelki orvoslásban, a valóságban és a mesékben.

https://port.hu/adatlap/szindarab/szinhaz/numera-fokuszban-a-harmas-szamjegy/directing-25472

Vissza

 

2014

November 20-21.

 

ELTE TÓK

 

Gyermekkultúra Konferencia és Kiállítás

Letölthető program

 

http://gyermekkultura.tok.elte.hu/docs/PROGRAM-november_20.pdf
http://gyermekkultura.tok.elte.hu/docs/PROGRAM-november_21.pdf

 

Összefoglalók

http://gyermekkultura.tok.elte.hu/docs/absztraktfuzet.pdf

 

Ajánlom 20-án

Intézményesített meseterápia

Egy új egészségfejlesztő mesepszichológiai program hatása óvodáskorú gyermekek hangulatára, viselkedésére, egészségére

------------------------

 

November 19.

 

Fejér Megyei Gyermekvédelmi Központ,

Fejér Megyei Esély Gyermekvédelmi és Gyermeksegítő Alapítvány

Fejér Megyei Gyermekvédelmi Napok

A mese gyermeki személyiségre és önismeret fejlesztésére gyakorolt hatásairól

Fejér Megyei Kormányhivatal Díszterme

8000 Székesfehérvár, Szt. István tér 9. I. em.

 14.00 - 14.30 h között

http://www.szgyffejer.gov.hu/wordpress/

Kiemelten ajánlott gyermekvédelmi szakembereknek!

 

November 7-9.

 

Magyar Művészetterápiás Társaság

ÁRAMLÁSBAN IV.
Trauma és gyógyítás művészetterápiával

Mesék-Sorsok-Traumák

A Mesehős komplex mesediagnosztikai és –terápiás módszer művészetterápiás egyéni alkalmazási lehetőségei. (Sajátélmény műhely)

A MESEHŐS komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer 2005 óta folyamatosan fejlesztett saját, projektív  módszer. 

Az első, rövid előadás témája a felnőtt korcsoportú személyek által készített három fókuszmese traumáit, következményeit feltáró részelemzése. Mi a trauma? „1. igen erős, hirtelen testi v. lelki sérülés 2. igen erős, hirtelen megrázkódtatás, amely testi v. lelki sérülés után testi és lelki zavarokat okoz, sérülés” (Megjegyzés: a traumát kiváltó esemény időbeli gyors lefolyását, váratlan történését, azaz hirtelenségét vitatom.) Ebben a részben három fókuszmese segítségével mutatom be módszeremet. Az előadási részt  egy krónikus gyász lezárását bemutató  videó zárja. A módszert minden művészetterapeutának ajánlom.

A második részben a hallgatók önálló, saját élményt nyújtó műhelymunkában megismerkedhetnek egy módosított és kiegészített, másik csoportos/egyéni mesediagnosztikai és -terápiás módszerrel.  A részvétel regisztrációhoz kötött, ajánlott csoportlétszám 30 fő.

Az érdeklődők az előadás és műhely részletes absztraktját a rendezvény kiadványában ismerhetik meg.

Helyszín: ELTE BGGYF, 306-os terem, 1097 Budapest, Ecseri út 3.

Időpont: 2014. november 8-án 9.00-11.00 h között.

A rendezvény letölthető programja  http://muvterapia.hu/javitott-reszletes-konferencia-program/

November 5.

 

MPT Nyílt nap

 

A biztonság peremén

 

Hogyan kapcsolódnak a mesék, a mítoszok, az előadó és más kutatók mesediagnosztikai, terápiás módszerei  az önbecsüléshez, önértékeléshez, félelmeinkhez, szorongásainkhoz? Az első, rövid előadási rész három példát mutat rá, majd a második részben a hallgatók saját élményt nyerve megismerkednek egy módosított,  csoportos mesediagnosztikai és -terápiás módszerrel. Mindeközben feltárják személyiségük egyes jellemzőit, vágyaikkal és félelmeikkel, majd gyakorlati tanácsokat is kaphatnak megoldásukra,  lelki egészségük teljesebbé tételéhez, személyiségük fejlesztéséhez. A jelenlét regisztrációhoz kötött, maximális létszám 20 fő. A terem megtelt meseszerető érdeklődőkkel és szakemberekkel.

 

Külön öröm volt számomra aktivitásukon kívül, hogy az egyik édesanyának a Károlira járó pszichológia szakos hallgató gyermeke ajánlotta műhelyünket a rendezvény programjai közül. Van-e nagyobb dicséret a tanítók számára, mint elnyerni bármely család két nemzedékének  rokonszenvét, érdeklődését, emlékezetét?

 

október 30. 

 

Halottak napja

A halál ereklyéi

A térítésmentes, interaktív, részben kötetlen beszélgetésen alapuló előadás a Harry Potter sorozat egyik részében található műmese és a népmesék egy speciális tartalmú csoportjának, a halál- és gyászmesék segítségével  valamint az előadó tanítványainak saját írású meséin és videóin keresztül mutatja be a veszteségélmény, a gyászfeldolgozás normális és patológiás tartalmait, mesediagnosztikáját és -terápiás megoldási lehetőségeit. 

Kérek minden jelentkezőt, hogy hozzon magával egy olyan képet arról (azokról), aki(k)ről szeretne megemlékezni és amely kényelmesen elfér a kezében! 

Helyszín és időpont

  • Ferencvárosi Művelődési Központ

  • Bp. 1096 Haller u. 27.

  • II. em., 20. terem

  • 17.00-18.00 h

  • 30-40 fő tervezett hallgatói létszám

Egy régebbi rádióbeszélgetés a mesék és a halál kapcsolatáról. (Kattints!)

Az előadó, a hallgatók legnagyobb jutalmai önmaguknak és egymásnak: megoszthatták egymással múltjuk legtragikusabb és és egyben legszebb életeseményének, -eseményeinek történetét, érzelmeiket, könnyeiket. 

 

szeptember 26. 

 

Kutatók Éjszakája 2014.

Nem mese ez gyermek, valóság!

A térítésmentes előadásra két nap alatt minden helyet lefoglaltak.

(A többi érdeklődőt is szeretettel várjuk pótszékekkel vagy nélkülük.)

Hallgatói értékelés

 

Az előadásra 20 fő regisztrált és további öt fő jelezte érdeklődését. Összes hallgató N=13, az előadást anonim módon értékelte N=9 fő. (Az értékelési szempontok átlagait, a legalacsonyabb és legmagasabb szórásokat tájékoztató  jelleggel közöljük. Az értékelés ötfokú skálával történt. Pl.: 1. Nem megfelelő 3. Átlagos, 5. Kiváló.)

 

     Értékelési szempont                 Érték      Szórás

  • Érdekesség                             4,55

  • Újdonság                                 4,11 *           

  • Használhatóság                    4,33

  • Előadó stílusa                        4,55     0,68 (legmagasabb)

  • E. szakmai felkészültsége  4,78

  • Módszertan                            4,75      0,43 (legalacsonyabb)

  • Érthetőség                              4,56      0,68 (legmagasabb)

  • Tartalom                                 4,44       0,68 (legmagasabb)

Köszönöm, hogy értékelésükkel segítették munkámat! 

 

2014. június 7.

 

Meseközpont 

Mesehős 

komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer

Rólunk is írtak

Rigó, a mesemondó: Meseközpont, mesés konferencia

2014. április 25-27. 

A Magyar Családterápiás Egyesület XXVIII. Vándorgyűlése

FÓKUSZBAN A GYERMEK

„Előbb minden felnőtt gyermek volt. (De csak kevesen emlékeznek erre.)”

Antoine de Saint-Exupéry

Az elmúlt két év hagyományait folytatva most is egyetlen főtémát választottunk, olyat, amely kellőképpen tág teret adhat a családokban felnövő vagy éppen a családokon kívül nevelkedő gyermekekkel foglalkozó szakembereknek arra, hogy megosszák egymással tapasztalataikat.

Minden gyermekkel kapcsolatos téma fontos lehet, ezért szeretettel várunk minden gyermekekkel és családokkal foglalkozó érdeklődőt, és előadót. Kattints:

Részletes program

Előadások ismertetői (absztraktok)

Ajánlás az előadáshoz

Mesehős

komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer
egyéni és családterápiás alkalmazási lehetőségei

 

A 2005 óta folyamatosan fejlesztett mesediagnosztikai és -terápiás módszer alapja az instrukció segítségével megírt saját mese; módszertana megfelel a projektív tesztek jellemzőinek. Az előadás témája a módszer alapjául szolgáló instrukció mellett a felnőtt korcsoportú személyek által készített három fókuszmese részelemzése.

...A módszer hatékony segédeszköze lehet az egyéni és a családi pszichodiagnosztikai, terápiás eljárásoknak.

Az előadást kb. 350 fő hallgatta meg, utána közülük sokan ott maradtak a közönség és az előadók közti beszélgetésen. 

(Az absztrakt teljes  szövege a konferencia kiadványában és a linkre kattintva elolvasható.)

 HELYSZÍN: 3300 Eger, Szálloda u.1-3.

 

2014. február 15., szombat, 14.15-14.30 h

Pátria Rádió

Mi a mesepszichológia és a meseterápia?

Brezovsky Andrea  riporter segítségével egy közvetlen hangvételű telefonos rádióriportban mutattuk be a magyar nyelvű adás hallgatóinak a mesepszichológia, a meseterápia, az esti mese és a szülő-gyermek kapcsolatának  fontosságát.  Külön öröm, hogy volt tanítványaim és szakmai ismerősök ajánlottak.  

Meghallgathatod (kb. 16 perc, mp3, 39,6 MB):  Kattints ide!

Vissza a lap elejére

 

2013

2013. december 7., szombat 9.00-11.00 h

Meghívó: Puttonymesék, családi mesepercek

Térítésmentes családi meseprogram!

Fényképek

Anita "manóka" indítja a drámajátékból és a tornaórákról jól ismert bemelegítést! Kassovitz László dinamikus technikával mesél. A mesefeladatokkal teli pálya. Enikő gyermekké változott, nagyon figyel!

Filmek

Kattints a képekre!

A hangosítást állítsd maximumra!

Szereplők: Siklós Anita pszichológus, Kassovitz László mesemondó-meseíró, Sablik Henrik meseíró        

Laci bácsi mesél (részletek)

http://www.youtube.com/watch?v=482HGwk1CmQ

http://www.youtube.com/watch?v=ILaAwcGgUO4

 

2013. október 26-a, szombat, 9.00-10.00 h

Halál- és gyászmesék

Halottak Napja

Halál, veszteség, gyász a nép- és műmesékben, az életben

Interaktív, interkulturális előadás a halottkultuszról, az életben létező, a mesékben megjelenő halálról és a gyászmunka kapcsolatáról. Miért, miben különbözik ez az előadás a többitől?  A hallgatók önkéntesen, önmagukat is tesztelhetik, feltárva életük nagy, letagadott, sokszor éveken, évtizedeken keresztül feldolgozatlan veszteségeit. Megismerkednek a meseirodalom gyöngyszemeivel, bepillantást nyernek a gyászmunkát segítő meseterápiába. A valós életből vett saját írású mesék és a kutatási eredmények példákkal segítenek a "feldolgozhatatlan", elfojtott érzelmekkel, gondolatokkal való megküzdésben, a "megtagadottak" elfogadásában!

  • Módszer: Interaktív előadással egybekötött önismereti, interkulturális előadás 

  • Tervezett létszám: 30-40 fő

  • Hely: Ferencvárosi Művelődési Központ, 1096 Budapest, Haller u. 27,

  • 2. emelet, 20. terem

Meseriport: Halál- és gyászmesék (kattints ide!) 

Amikor az előadó kivonul a képből, de mondja tovább!A hallgatók közül Edina nesél.

Ki, miért jött?

(Részletek a hallgatói válaszokból)

"Kíváncsiság, érdekel a téma, személyes érintettség." 

"Mert tudom, hogy jó a program és pozitívan épülök belőle. Meg persze a tanár úr személye..." 

"Már az előző előadása megfogott, kíváncsi lettem a továbbiakra." 

"Érdekelt a téma és a gyógyító mesékből írom a szakdolgozatomat."

 

A legnagyobb dicséret

 

Amikor a hallgatók közül többen át/megélve katarzisukat, sírásban törnek ki. Itt megtörtént!

2013. szeptember 30-a, hétfő, 15.00-17.00 h.

KÍVÁNSÁGKOSÁR

Duna World

Élő adás a Népmese Napjára, Benedek Elek születésének évfordulójára

Az adás igazi kincs a meseszerető gyermekeknek, felnőtteknek. Közben egy rövid beszélgetés arról, hogy mit nyújthatnak a mesék korunkban az egyénnek, a társadalomnak, a világnak. Címszavak: mesemondás, mesetudomány, művészetterápia. (A beszélgetés az adás kb. 39.40. percétől kezdődik.)

http://www.dunatv.hu/musor/videotar?vid=770032&pid=289498

2013. szeptember 27-e, péntek, 18.00-18.45 h.

KUTATÓK ÉJSZAKÁJA

 KGRE BTK, 1088 Budapest, Reviczky u. 4.

"Miért meséljünk?"

Az előadás bemutatja a mesék helyet, szerepét az ember és az emberiség fejlődésében. A hat mesefunkción keresztül: fejlesztés, gyógyítás, népi-, nemzeti identitástudat megőrzése és/vagy kialakítása, szórakoztatás, tanítás, vágyak, szükségletek szabályozása, konkrét példákkal mutatja be azokat. Érdekességek az előadásból. Tudta-e Ön, hogy a szenvedélybetegségek közül pl. a szerencsejátékról szóló tanítómesék már az ókorban, a szanszkrit irodalomban is fellelhetők? A történet alig egy éve a sajtóhírekbe is bekerült, mint a "Pókeren nyert asszony története". Hogyan gyógyítható több száz betegség mesékkel, közte olyanok, mint a vastagbélfekély, a rövidlátás, a szemölcs? Hogyan stimuláljuk mesékkel gyermekeink immunrendszerét? Miért és hogyan hatnak a gyermekbántalmazás áldozataira az alvás közben hallgatott gyógyító mesék?

Megközelíthető: METRO 3, Kálvin-tértől 2-3 perc séta.

Hallgatói összefoglaló és vélemény az előadásról

„Ha mesepszichológia, akkor Juhász László Tanár Úr előadásai. A mai este a „Miért meséljünk?” címet viselte.

Elindultunk Egyiptomból és SÍRtunk egy keveset, de hogy ne szomorodjunk  el, vettük egy VARÁZSPÁLCÁT és Északkelet- Indián át PAPAGÁJ szárnyon elértünk Törökországig (mivel az előző SIRÁLY taxinknak KITEKERTÉK A NYAKÁT). Buddha, PANCSATANTRA meséket adott át nekünk, amikből okulhatunk is eleget. A védák KOCKÁztatták, hogy SZERENCSÉSEN értékeljük-e, hogy a Tanár Úr SZENVEDÉLYESEN adja-e elő az előadást vagy egészen egyszerűen. Megtudtuk, hogy az újszülöttek erősebbek lesznek, ha mesélünk nekik és (apa nagy örömére) anyából 81 szívás/perc ebédelnek meg (így apa is anyához jut végre). A csecsemőkori mesékhez 'CSIKIMESE' ajánlatos esernyővel érkezni, mert ha a csemete a csikizéstől bepisil, akkor hullik az égi áldás az ember fejére. VARÁZSTÖKöt kaptunk vacsorára és SZÜKSÉGLETeket rendeltünk desszertnek.

Tanár Úr, köszönjük szépen az estét!”

Aminek még nagyon örültem

Voltak olyan hallgatók, akik a múlt évben is eljöttek, olyan is, aki barátait is rábeszélte az előadás meghallgatására. Az ELTE TÓK egyik kollégájától kapott dicséret, hogy hozott hallgatókat és feladatuk minden elhangzott szó jegyzetelése, mert tetszett neki(k) az általuk szervezett idei nyári nemzetközi konferencián a mondókamesékről tartott előadás. Köszönöm! Remélem, jövőre ismét találkozunk!

2013. szeptember 5-e, csütörtök 14.15-15.45 h. 

MPT Nyári Egyetem

Pszichomesék
Mesék a pszichológus identitásról és szakmáról

Az önismereti gyakorlattal egybekötött interaktív előadás két módszer és két rövid(ített) kérdőív segítségével bemutatja a meseterápia létjogosultságát. Segítségükkel valamint saját kismintás kutatási eredményekkel kiegészítve a pszichológus  hallgatók saját élményt szereznek, önismeretüket fejlesztik és közben megismerkednek a pszichológusi munkához - szerintem - nélkülözhetetlen személyiségjegyekkel, adottságokkal, képességekkel.

  • Módszer: Interaktív előadással egybekötött önismereti gyakorlat 

  • Tervezett létszám: 50-60 fő

  • Hely: ELTE PPK, Pszichológiai Intézet, 1064 Budapest, Izabella u. 46. 216. terem  

Hallgatói értékelés

  • 13 fő pszichológus hallgató volt jelen, közülük névtelenül kitöltött adatlappal 12 fő értékelt. (Egy főé értékelhetetlen volt.) Köszönöm, hogy a szempontok értékelésével munkámat, fejlesztését segítették! (Kulcs: 1. Nem megfelelő.3. Átlagos. 5. Kiváló.)

 Részlet egy szervezői levélből

“Kedves László!

Elnézést, hogy csak most válaszolok, de a tegnapi nagy nagyon sok történéssel teli volt, szerencsére! Emiatt nem volt túl sok időm a véleménykutatásra, de akiktől megkérdeztem, valóban azt mondták, hogy nagyon érdekes volt az előadása, és szívesen tanulnának erről bővebben. Tehát, tisztelettel jelentem, a statisztika kongruens a véleményekkel! További jó munkát kívánok!"

2013. június 18-a, kedd 9.30-10.00 h. 

Meseriport: Mesepszichológia elmélete és gyakorlata

Beszélgetés a mesékről a Neston Rádióban (FM 98.0)

 Mesehírek, meghívók 2013. május, június

Magyar Pszichológiai Társaság XXII. Nagygyűlés

 2013. június 7-e, péntek (14.00-15.30 h.)

Szekcióvezetés és előadás a mesékről

Mesék változása, fennmaradása - az emberiség fejlődése, fennmaradása

Hogyan függnek össze a valódi mesék az archetípusokkal, korunkkal, változásaival? Hogyan készítik fel ezekre a mesélő emberiséget? Több földrész meséivel és egy mindennapos nevelési helyzet segítségével mutatja be ezt az előadás. Csattanója? Mi köze van ennek az archetipikus tartalomnak a magyar történelemhez, az alkotmányhoz, a gazdasági, társadalmi változásokhoz, az erkölcsi fejlődéshez, hogyan tükrözi vissza a rendszerváltást követő társadalmi erkölcs változása? (Például  értékvesztés.)  2005 óta tanítom, hogy a mesék a valóságot modellezik...

 

2013. június 5-e, szerda (de.)

Juhász László - Siklós Anita

Intézményesített meseterápia: Egy új egészségfejlesztő mesepszichológiai program hatása óvodás korú gyerekek hangulatára, viselkedésére és egészségére

Vizsgálatunk egy új óvodai egészségfejlesztő program kedvező hatásait mutatja be középső- és nagycsoportos óvodás gyermekek (N=60 fő, életkor=4-6 év) hangulatára, viselkedéses és egészségi mutatóira. Célja a mesepszichológiai kutatások eredményeinek gyakorlati alkalmazásával az óvodai intézményrendszerben olyan, csoportosan használható meseterápia kialakítása, amely ezen életkorú gyermekek két alapvető szükségletére: a mesére és a játékra épít. A kiállított poszter részletesen bemutatja a kísérlet alapfeltevéseit, egyéb részletekről érdeklődj Anitánál! Kattints: Előzetes a szakdolgozatából.

 

2013. június 4-e, kedd (15.30-16.45 h.)

Juhász László

Mesediagnosztika

Az interaktív előadással egybekötött gyakorlat célja, hogy bemutassa a mesékben rejlő hatalmas, többcélú felhasználási potenciált, amelynek talán egyik legjobb eszköze az, hogy a hallgatók közben elkészítik saját meséjüket és az előadóval együtt, közösen elemzik. Ennek során nem csak megismerkednek az előadó mesekutatásaival, hanem saját élmény keretében, eredményeit felhasználva meg/át is élhetik! A terem korlátozott létszámú, maximum hatvan fő befogadó képességű, érdemes előre regisztrálni rá! (A nyílt nap szervezője: Gábor Edina pszichológus.) 

Ajánló http://www.kutatokejszakaja.hu/2012/foszereplo/foszereplo.php?menu_id=5&id=2850

 

2013. május 31.

Anyanyelv–olvasás–irodalom

nemzetközi konferencia Budapesten, az ELTE TÓK szervezésében és rendezésében

Mondókamesék mesepszichológiája

Az előadás a legkorszerűbb, részben saját elméleti és gyakorlati kutatási eredményekre alapozva mutatja be a ma is használt, eredetüket tekintve akár több évszázaddal (évezreddel?) ezelőttre visszavezethető mondókamesék pszichés és élettani folyamatait. 

A mondókamesék hasznai 

(Érdekességek az előadásból)

  • Mire, miért és mikor használjunk - bizonyíthatóan - magzati mondókákat?

  • Csecsemők esetén hozzájárulnak-e a testsúly növeléséhez, immun- és idegrendszerük fejlesztéséhez? 

  • A mondókamesék hogyan, miért csökkentik  a szoptatási időt és a mellrák kialakulásának a kockázatát? 

    A mondókamesék fejlesztik (példák az előadásból)

  • a neurális kapcsolatokat, felgyorsítva az idegrendszer érését 

  • a finom motorikus mozgásokat

  • a gondolkodási folyamatokat 

  • a nyelvi megértést és gondolkodást

  • a rövid és hosszú távú memóriát 

  • A mentális életkort, az intelligencia több fajtáját, pl. IQ, EQ 

Március 23. (FMK, 9.00 - 11.00 h.)

Mesepszichológia és meseterápia a gyakorlatban II. 

Az előadásról

A résztevők közül többen az előző előadáson is ott voltak. Ami különösen örömteli meglepetés volt, hogy egyre többen jönnek el azok közül is, akik a  külön megtartott tanfolyamokra jártak. Voltak, akik vidékről csak ezért utaztak ide és a "mesehallgatásra", saját élmény megszerzésére elhozták kamaszkorú gyermekeiket. Az előadók jutalma nem csak a taps volt, hanem az is, hogy többen megkérdezték, mikor folytatjuk programunkat. További elismerés, hogy többen jelentkeztek áprilisban induló tanfolyamunkra és érkezett egy iskolai felkérés is. Reméljük, hogy a bemutatott módszer és az elhangzottak még inkább felkeltették érdeklődésüket  a mesepszichológia iránt! A sikerhez hozzájárult hogy az előadás és az öntesztelés végén egyhangúlag (100%!) válaszolt IGENnel mindenki arra a kérdésre, hogy: "Jellemzők-e rád az elhangzottak és az eredmények?" A feltartott kezek sokasága és megtekintése remélhetően meggyőzött mindenkit e módszer hatékonyságáról! Addig is egy jó hír, terveink szerint 2013. szeptember 21-én, szombaton folytatjuk.:-) 

Köszönjük Gubányi Mónikának a kiváló előadást és kívánjuk, hogy sokáig öregbítse önmaga és képző intézményének (KGRE) a hírnevét!

 

Előzmények

Meghívó

 

2013. március 23, szombat, 9.00-11.00 h.

Program

Örömmel meghívlak idei második térítésmentes előadásunkra!
Hely: Ferencvárosi Művelődési Központ
1096 Budapest, Haller u. 27.
A módszerek a szerzői jog védelme alá tartoznak, minden jog fenntartva!

Tervezett program

Mesepszichológia és meseterápia a gyakorlatban II. interaktív előadások.

Mese és valóság 1.

9.00-9.45 h. Előadók: Gubányi Mónika viselkedéselemző és Bornemissza Kata.

A mesék az archetípusok megjelenési formái. Tükrözik az egyetemes emberi szükségleteket, motivációkat. Hogyan mutatják be elemezhető, mérhető módon a mesék az egyetemes, minden emberre jellemző szükségleteket, motivációkat, akár személyiségünkkel való összefüggéseiben? Létezik-e szükségleteinknek személyiségfüggő, egyedi adekvát megoldása? Az interaktív előadáson több nemzet meséinek és egy rövid önteszt segítségével ismerheted meg jobban önmagadat, szükségleteidet, a mesék elemzési és diagnosztikai lehetőségének egyik új, lehetséges módszerét.(R) (Juhász, 2005, Gubányi&Juhász, 2013) 

Mesehős vagy!

10.00-10.45 h. Előadó: Juhász László pszichológus

Ki a mese hőse? Mi jellemzi a mesehősöket? A mesehős szerepe a mese- és személyiség-diagnosztikában (részlet).

Mesehős-teszt ® (2005). Mesehős-terápia ® (2005)

Az interaktív előadáson a hallgatók elkészítik meséjük egyes részleteit, amelyeket közösen elemezünk. Tanulság? A mesehősök archetípusok, amelyek modellezik az egyetemes emberi személyiségjegyek egy részét, motivációkat, szemléleti, magatartási és viselkedési formákat. Lesznek, akik a végén magukra ismernek…

térítésmentes előadás I.

2013. február 23, szombat 9.00-11.00 h.

Letölthető ismertetőért kattints ide! (0,565 MB, pdf)

Mónika nagy beleéléssel magyaráz.Nem nehéz egy jó előadó dolga!Mosolya, lelkesedése mindenkire hatott.Az előadó orrot mutatott!Elaludni? Lehetetlen!Meddig bírja még?

Már a Facebookon is! Mesepszichológia Mindenkinek!

Vissza a lap elejére

 

  2012 

Meghívó: "Tükröm-tükröm..." c. mesekonferenciára

 november 22-23.

A késő délutáni előadáson a több mint egy órás csúszás miatt csak kb. 15 fő volt jelen, köztük több KRE-s kolléga. A két előadó saját pszichológiai kutatásának, elméleti és gyakorlati eredményeinek bemutatására, a hallgatói kérdésekre - a tervezetthez képest - nem maradt elég idő. Ennek ellenére a név nélkül, nyolc főtől beérkezett értékelés magáért beszélt! (Ötfokú skála, 1 . Nem megfelelő,... 5. Kiváló. Saját előadás.)

Szempont

Értékelés

Érdekesség 4,5
Újdonság 4,25
Használhatóság 4,19
Előadó stílusa 4
Előadó szakmai felkészültsége 4,88
Módszertan 4,75
Előadás érthetősége 4,88
Tartalom 4,63

Reméljük, hogy jövőre sokkal több résztvevője lesz a rendezvénynek!

KRE Tréninghét 2012.

Az év elején megtartott előadás nagy sikerére való tekintettel idén ismét meghívást kaptunk a rendezvényre.  

 

  • Címe: Meséd, hősöd te magad vagy!

  • Időpontja: 2012. október 24 vagy 25 (Szervezés alatt.)

  • Típus:  interaktív előadással egybekötött gyakorlat

  • Cél: A hallgatóknak bepillantást biztosítani a mesék pszichés folyamatain keresztül a meseterápia módszertanába. Példákkal és saját élményt nyújtva, amelyek önismeretüket fejlesztik és egyesek (sokak?) számára a katarzis át/megélését biztosíthatják. 

  • Létszám: 50 fő

Az előző tanévi tréninghét eredményeinek összefoglalása

2012. március 29.

 

A Neptunon eredetileg 42 főre maximált jelentkezést a hallgatók felülbírálták. Összesen jelentkezett 50 fő, részt vett közülük 47 fő (94 %).  A válaszadók száma 39 fő (82,98 %) volt.  Összesen elégedett (teljesen/nagyon/részben) 38 fő (97,43 %),ami tekintve a hallgatók többféle érdeklődését, szakirányú összetételét,  jónak mondható. A hallgatók az egyetem  minőségbiztosítási kérdőívét megválaszolva kiemelték: 

Újdonság-haszon rész *

Új ismeretek 34 fő (87,18 %), új kapcsolatok:1 fő ( 2,56 %), új gyakorlati ismeretek: 9 fő (23,08%), Egyéb, önismeret: 4 fő (10,26%) * Megjegyzés: volt olyan hallgató, aki több választ is adott.

Hallgatók írták

Kellene ilyen kurzus magyar szakon. Örültem volna, ha még gyakorlatiasabb. Köszönöm! Gyakorlati tapasztalatára még kíváncsi lennék. Érdekes volt. A program felépítésével, tartalmával elégedett voltam, ugyanígy a bőséges választékkal. Jó ötletnek tartom a lelki és egészségmegőrző programok beiktatását. Sajnos másra számítottam, de a második ”félidő” kifejezetten érdekes volt! “...itt van egy bámulatos előadó...”. A második fele az előadásnak nagyon jó volt. Érdekes. Az előadás első, elméleti része nem csigázott fel túlzottan, a második, gyakorlatibb jellegű része nagyon tetszett. Segített az önmegismerésben, érdekes gyakorlaton vitt keresztül, sokat meg lehetett arról is tudni, másokhoz hogy lehet viszonyulni ilyen terápiás helyzetben. 

2012. szeptember 28.

Kutatók Éjszakája  

Vissza a lap elejére

 

 

 

2009 

Óvodai mesék

Újbudai Pedagógiai Napok

A mesék bennünk élnek

2009. március 12. 

 Az előadás célja, hogy bemutassa a mesék és a valóság kapcsolatát, példákkal szemléltetve a mesék óvodai alkalmazásának néhány lehetőségét.

A mesepszichológia elmélet és gyakorlat, amelyre az óvodapszichológiának is rendkívül nagy szüksége van! Az előadás emiatt példákkal szemlélteti a mesék és a valóság konkrét kapcsolatát, bemutatva azok óvodai alkalmazásának néhány lehetőségét. Ennek érdekében  második része igazi módszertani "tűzijáték". Csattanója egy részlet a saját mesepszichológiai kutatások eredményeiből, gyakorlati alkalmazási lehetőségeiből. "Mesehős-teszt", egy majdani  személyiségdiagnosztikai és meseterápiás módszer! Megváltoztatható-e vele és hogyan az egyén, a társadalom lelki egészsége, jövője, sorsa, boldogsága?    

Módszertan

  • Előadás típusa:                                  Előadás

  • Időtartam:                                           45-60 perc

  • Előadás szemléltetése:                    Többféle (pl.: film, dia, önteszt)   

  • Hallgatói létszám                               45-50 fő                                                          

  • Hallgatók                                               Pedagógus, pszichológus, egyéb végzettségűek

 

Nevess a mesémen!

> > A nevetés maga az élet... < < 

 

Mosoly Alapítvány 

2009. augusztus 25. 

Az előadás célja, hogy bemutasson a korszerű mesepszichológia gyakorlati, terápiás alkalmazási lehetőségei közül néhányat. 

Gyakorlat

  • Mese és személyiségdiagnosztika 

    • Mesetanulás szociális modellje

    • mesediagnosztika, fogalma, lehetőségei (kedvenc életkori és a saját írású mesék)

    • Mese és a személyiségmodellek lehetséges kapcsolatai

    • Saját élményszerzés lehetősége

    • Csoport- és önteszt

    • Önértékelés 

    • Terapeuták és pszichológus hallgatók vizsgálati eredményeinek összehasonlítása

    • Mesehős-teszt ® - egy új, több szempontú személyiségdiagnosztikai lehetőség

    • Kérdések

Előadás

  • Mesék, nevetés, gyógyítás...

    • Bevezetés

      • A nevetés históriája

      • Nevetés, mítoszok, mesék kapcsolata

      • A nevetés, a rítusok és a beavatások tanulságai

    • Tárgyalás - nevetés - mese -  művészet - terápiák

      • Nevetés - mesetípusok, művészetek

      • Mesetípusok és gyógyítás, a meseterápia fogalma

      • A nevetés fejlődéslélektana, szociálpszichológiája

      • A nevetés élettana

      • Következmények és következtetések

      • Nevetés- és mesealapú terápiák a nemzetközi és a hazai gyakorlatban

    • Befejezés

      • Egy klinikai, terápiás célú mesekutatási kísérlet elképzelése

               gyakorlati példákkal

    • Kérdések

Módszertan

  • Előadás típusa                                                      Gyakorlat és interaktív előadás

  • Időtartam:                                                               90 perc

  • Előadás szemléltetése                                        Többféle (pl.: film, dia, önteszt)

  • Hallgatói létszám                                                  26 fő                                                          

  • Hallgatók                                                                 Pszichológus és egyéb felsőfokú végzettségűek

Vissza a lap elejére

 

 

 

Mese - Szabadegyetem, 

Bemutatkozik a Mesekutató Műhely

  • Hely: KGRE, Pszichológiai Intézet

  • Időpont: 2009. február 9-től hétfőnként, folyamatosan

  • Időtartam: 45-90 perc

  • Címe: Mesepszichológia elmélete és gyakorlata - Meseterápia

  • I. Előadás címe: Esti mese - mesehipnózis - hipnotikus mesék 

 

Óvodai mesék

  • Hely: Ezüstfenyő Óvoda 

  • Időpont: 2009. március 12., csütörtök, 10.00 h.

  • Időtartam: 45-60 perc

  • Címe: A mesék bennünk élnek 

  • Alcíme: Egyéni és csoportos meseterápiás lehetőségek az óvodai munkában 

Nevess a mesémen! 

  • Hely: Mosoly Alapítvány 

  • Időpont: 2009. augusztus 25., kedd, 13.45-15.15 h.

  • Időtartam: 90 perc

  • Címe: Nevess a mesémen!

  • Alcíme: Nevettető, nevetésről szóló mítoszok és mesék a gyakorlatban 

Vissza a lap elejére

Népmese Napja, 2008

"Modern" mesék a nevelésben

2008. szeptember 27.

A mese titka

 Az előadás célja a mesemondás és mesehallgatás szerepének helyreállítása korunk értékrendjében.

Napjainkban a mese helye és szerepe a gyermeki és felnőtt létben megkérdőjeleződött. Két fő kérdésre keressük a választ:

  • Szükség van-e a mesékre napjainkban?

  • Ha igen, hogyan írjunk sikeres, időtálló mesét?

A kérdésekre a választ a pszichológia egyik új, kibontakozó területe a mesepszichológia adhatja meg, amely több tudományág (néprajz, nyelvészet, régészet, biológia és neurobiológia stb.) kutatási eredményeire alapozva vizsgálja a mesék hatásait, helyét, szerepét az ember fejlődésében, különböző életkori szakaszaiban. A pszichés folyamatok és történések beépültek a valódi mesék jellemzőibe.

Interaktív előadásomban a hallgatók bevonásával közösen fejtjük meg a mesék néhány ilyen titkát.

  •  Mi az oka a mesék több évezredes fennmaradásának? Miért maradnak meg egyes változataik, amíg esetleg mások, akár az eredeti változat is elveszik az idők során?

  • Mi a közös tanulság, azonosság egy bibliai mesében, egy Aesopus fabulában (tanító mesében) és egy mindennapos pedagógiai, nevelési helyzetben?

  • Mire tanítanak, mit és hogyan fejlesztenek a mesék egyes funkciói, szerkezeti elemei?

  • Lehet-e és hogyan a mese, a mesehős a személyiségdiagnosztika alapja?

  • Hogyan és milyen megoldást adnak a valódi mesék korunk átkára, a stresszre?

  • Mesepszichológia a gyakorlatban, gyógyító mesék (részlet):

 o  A kultúrálatlanság varázslata

o Mikor és miért hatásosabb a mesemondás, mesehallgatás?

o  Mesehipnózis, a hipnotikus mesékről

 Az interaktív előadás közben a hallgatók bevonásával több folyamat is lezajlik:

  • Közreműködhetnek mesekutatásomban, amellyel saját élményekre tesznek szert

  • Bővítik ismereteiket a mesékről

  • Fejlődik az önismeretük mesepszichológiai gyakorlatokkal, önteszteléssel

  • Értékrendjükben helyreáll és/vagy megerősödik a mese és mesélés értéke

  • A mesék mai szerepét illetően szkeptikusakat meggyőzi, hogy a mese és a    mesehallgatás minden generáció lelki és testi egészségéhez szükséges.

Módszertan

  • Előadás típusa:                                                   Interaktív előadás

  • Időtartam:                                                            Hallgatói aktivitástól függően 60-90 perc

  • Előadás szemléltetése:                                     Többféle (pl.: film, dia, önteszt)   

  • Ajánlott hallgatói létszám:                             Maximum 60 fő        

Vissza a lap elejére

 

Szerzői jognyilatkozat

 Az előadás saját kutatási és gyűjtésű anyagokat tartalmaz. Az előadáson tilos bármilyen hang- és képfelvevővel, egyéb eszközökkel – írásos engedélyem nélkül – felvételt készíteni, valamint tilos az előadásban ismertetettek bármilyen formában történő másodközlése, anyagi jövedelemszerzésre vagy bármely céllal történő felhasználása.

Az előadás minden része és tartalma a szerzői jogi védelem hatálya alá tartozik. Mindennemű megsértése esetén érvényesítem a jogaimat!

Vissza a lap elejére

Hallgatói vélemények, értékelés 

Értékelés

  • Tartalom                         * * * * *

  • Érdekesség                     * * * * *   

  • Új ismeretanyag          * * * *

  • Hasznosság                    * * * * *

  • Előadói stílus                * * * * *

  • Szemléltetés                  * * * * *

  • Önfejlesztés                   * * * *

Vélemény

"Szélesebb körben kellene tudatosítani az elhangzottakat a pedagógusok és a szülők körében! Azt nem tudom, hogy a szülőknél ez hogyan lehetséges..."

Vissza a lap elejére

 

Érdekességek

Mesemondás - mesehallgatás

A hallgatók életkora 35-69 életév között volt, kivétel nélkül felsőfokú végzettségűek. Családos 57,14% ( két vagy három gyermekkel). A válaszadók mindegyikének meséltek mesét  gyermekkorában. 71,4%-ának édesanyja mesélt a legtöbbször. A többi esetben - édesapa elhalálozása, válás, munkavégzés, a családi modell és szerepei sérülése miatt stb.  - megjelennek a mesélők között a nagyszülők, ritkábban az édesapa vagy a testvérek.  

A résztvevők 85,7%-a talált ki vagy írt magától valamilyen mesét élete során. A nemleges válaszadók esetében feltárható a gyermekkor valamilyen szintű sérülése, például csonka család stb.  

71,4% válasza tükrözte a mesehallgatás és a mesemondás szociális tanulási modelljét. Akiknek meséltek gyermekkorukban, azok gyermekeiknek is mesélnek(tek)! Akik pedig még csak tervezik a gyermekáldást, szeretnének mesélni! 

A válaszadók 100%-a szokott és szeret olvasni. Bevonódásuk, élményszintjük többségében a közepestől a magas szintig terjedt. Az ismeret gyakorlati alkalmazásának lehetőségeiről a HUNRA honlapján és a mesekutatás oldalunkon olvashatsz majd!

Érdekes összefüggésre utalhatnak azok a válaszok, amelyek a gyermekkor sérülését és a mesemondás/hallgatás kapcsolatát sejtetik. Ahol a család összetétele  (42,9%) a nevelés folyamata sérült, talán boldogtalan is volt a gyermekkor... Ezekben az esetekben a válaszadóknak nem volt kedvenc gyermekkori meséje! Oka  pszichés vagy egyéb folyamat lehet.

Jól tükrözi az előbbieket a mese/regény hősével való nemi azonosulás kapcsolata is. Akiknek  egészségesen, töretlenül és sikeresen lezárult a gyermekkori pszichoszexuális fejlődése, azok gyermek- és felnőttkorban is - szinte kivétel nélkül - a nemüknek megfelelő mese/regényhőssel azonosultak. A sérült családban nevelkedettek válasza ettől eltér (42,9%)!

A válaszadóknak csupán 28,6%-a volt hajlandó válaszolni azokra a kérdésekre, amelyek a személyiségjegyeik, a mese és a mesehős közötti kapcsolat összefüggéseire vonatkoztak. Ezekben az esetekben az egyes személyiségjegyeik tartalma és azoknak a mesével, mesehőssel való összefüggéseikkel együtt tökéletesen megfelel a szakdolgozat oldalon ismertetett kismintás kutatás eredményeinek.

 Más vizsgálati eredmények további kutatást igényelnek.   

Vissza a lap elejére

 

 

 

2010

 

Mesepszichológia - meseterápia

> > A mese egészségpszichológiája < < 

 

Mosoly Alapítvány 

2010. január 22. 

Az előadás célja, hogy bemutassa a korszerű mesediagnosztikai, meseterápiás módszerek elméleti hátterét,  gyakorlati, alkalmazási lehetőségeit 

Módszertan

  • Előadás típusa                                                      Gyakorlat és interaktív előadás

  • Időtartam:                                                              9*45 perc

  • Előadás szemléltetése                                        Többféle (pl.: film, dia, önteszt)

  • Hallgatói létszám                                                  11 fő   

  •  Hallgatók                                                                 Szakpszichológusok, pszichológusok, 

                                                                                          pszichológia szakos hallgatók, 

                                                                                          művészet-terapeuták 

Vissza a lap elejére

 

 

 

Nevettető mesék

> > A nevetés maga az élet... < < 

 

Zeneiskola

 

2010. március 30. 

A Péceli Pedagógiai Napok programjai

  • 2010. március 29. hétfő: – A mozgásterápia segítő alkalmazása a 

               mindennapi pedagógiai munkában. Előadó: Szerdahelyi Márton

  • 2010. március 30. kedd: – A mese személyiségfejlesztő és terápiás hatása

                                        Előadók: Stiblár Erika és Juhász László pszichológusok

  • 2010. március 31. szerda: – „TÁMOP-TANDEM”, bemutató foglalkozások

                                         és bemutató órák a kompetencia alapú programcsomagok

                                         bevezetésének tapasztalatai. Foglalkozásokat vezetnek, tanítanak                                          a TÁMOP-3.1.4-08/1 pályázatban résztvevő pedagógusok.

Minden érdeklődőt szeretettel vár a Péceli Pedagógiai Műhely csapata!

Előadás

  • Mesék, nevetés, gyógyítás...

    • Bevezetés

      • A nevetés históriája

      • Nevetés, mítoszok, mesék kapcsolata

      • A nevetés, a rítusok és a beavatások tanulságai

    • Tárgyalás - nevetés - mese -  művészet - terápiák

      • Nevetés - mesetípusok, művészetek

      • Mesetípusok és gyógyítás, a meseterápia fogalma

      • A nevetés fejlődéslélektana, szociálpszichológiája

      • A nevetés élettana

      • Következmények és következtetések

      • Nevetés- és mesealapú terápiák a nemzetközi és a hazai gyakorlatban

    • Befejezés 

      • Az egészségvédő nevetés, nevettetés

    • Kérdések

Módszertan

  • Előadás típusa                                                  Interaktív előadás

  • Időtartam                                                          45 perc

  • Előadás szemléltetése                                   Többféle 

  • Létszám                                                               Kb. 100-110 fő

  • Hely                                                                       Hangversenyterem

  • Hallgatók                                                            Pedagógusok, köztisztviselők, pszichológusok,

  •                                                                                 szülők

  • Bartha Attiláné tm. alpolgármester is megtisztelte jelenlétével az előadást.  

 

 

Rajzolj egy mesét!

> > Könyvnapok - Ferencváros < < 

 

Kerületünk évente egyszer a Bakáts utcában könyvvásárral egybekötött kulturális rendezvényt tart.   Június 4-6. között gazdag pszichológiai témaválasztékkal, beszélgetésekkel, sokféle, önismeretedet fejlesztő lehetőségekkel várnak téged és szeretteidet. Ezt kínáljuk mi is egyik partnerünkkel! 

 

Ha érdekel, kattints!

 

Vissza a lap elejére

 

 

2011

 

KGRE

  • A Károli Gáspár Református Egyetem Pszichológia Intézete "BA" képzési rendjébe befogadta az eddigi elméleti és gyakorlati kutatási eredményeken alapuló előadásokat.

  •  Újraindítja a Mesekutató műhelyet, amelynek hallgatói elsősorban fejlődéslélektani  kutatásokat végeznek.

  • Tervezési szakaszban van a többlépcsős mesehipnózis kutatás. 

 

GYÁSZMESÉK

2011. november 1.

11.30 - 12.00 h.

 

Lánchíd Rádió 

Halottak napja, halál- és gyászmesék (Kattints ide)

  • Budapest: 100.3 MHz. 
  • Balatonfüred: 96.2 MHz.
  • Győr: 88.1 MHz. 
  • Székesfehérvár: 106.6 MHz.

Ajánlás a rádiós beszélgetés témáiból

  • Élet és halál kapcsolata a mesékben.

  •  Milyen mesetípusok szólnak a halálról, a halottakról? 

  • Milyen pszichés mechanizmusokat tartalmaznak, miért hatnak? 

  • A mesék hogyan könnyíthetik és segíthetik a gyászmunkát, a veszteségélmény feldolgozását bármely korcsoport számára? 

  • Léteznek-e gyászmesék? 

Köszönjük a meghívást!

 

 

MESÉLJ MINDENNAP!

2011. október 3.

 

Az előadások csatlakoznak a Médiaunió 2011. szeptember 30-án induló "Mesélj mindennap" kampányához. 

Egy napon,  két helyszínen mutatjuk be az esti mesét,  gyógyító titkát! Az előadások kiemelt figyelmet fordítanak az olvasás,  mesemondás, mesehallgatás eddig fel nem ismert összefüggéseire, gyógyító hatásaira. További érdekességük, hogy esettanulmányokon keresztül bemutatják az előadó meseterápiás gyakorlatának néhány pillanatát, az általánosítható tapasztalatok közlésével. Példákkal szemléltetik  a mesék személyiségformáló hatását.

Helyszínek, időpontok

Módszertan

  • Előadás típusa                                                 Interaktív előadás

  • Előadás kezdete                                               10.00 h., 14.00 h. 

  • Időtartam                                                          90 perc

  • Előadás szemléltetése                                   Többféle 

  • Létszám                                                               Helyszínenként kb. 20-30 fő

  • Hallgatók                                                            Könyvtárosok, pedagógusok, szülők

Az előadás sikerét, a hallgatók érdeklődését jelzi, hogy kérésükre december 12-én, 14.00 h-kor, kétszer negyvenöt percben, konkrét meseterápiás módszerekkel folytatjuk!

FALUHÁZ FESZTIVÁL

2011. szeptember 23-25.

 

Alsónémedi Nagyközségben  idén többféle évfordulóra emlékeznek. Tizenöt éves a Faluház, húsz éve testvérfaluja Nagyajta, ahol kétszáz éve az unitárius parókián született  Kriza János. A rendezvény első napja hagyományteremtő. Csatlakozva a Népmese napja 2011. évi rendezvényeihez, meghirdették a Kriza János Népmesemondó és Népdal Versenyt. Délután kb. 17.00 h-tól mindenkit várunk az  előadással egybekötött beszélgetésre, amelynek témája:

 

Miért meséljünk? 

 

Az ismeretterjesztő, mesepszichológiai és a meseterápiát is bemutató előadás megpróbálja a rendelkezésre álló rövid, kb. hatvan-hetven perc keretében összefoglalni a mesélés és mesehallgatás hasznait. Az ezt követő beszélgetés minden korosztály számára érdekes, tán még hasznos is lehet. 

Módszertan

  • Előadás típusa                                                 Interaktív előadás

  • Előadás és beszélgetés helye                     Széchenyi István Általános Iskola aulája, 

  •                                                                                2351 Alsónémedi, Iskola u. 1.
    Előadás kezdete                                               17.00 h. 

  • Időtartam                                                          60-70 perc

  • Előadás szemléltetése                                   Többféle 

  • Létszám                                                               Kb. 100-110 fő

  • Hallgatók                                                            Pedagógusok, köztisztviselők, pszichológusok,                                                                                 szülők

Programok részletesen

Két találós kérdés Ica néni anekdota kincseiből

Ki az a ma is élő, neves egyházi vezető, aki maga mondta, hogy bárhol felismeri az Alsónémediben élő asszonyokat? Pontosan miről? 

 

Várjuk a megfejtéseket! (E-mail címünk honlapunk nyitó oldalán található.)

Vissza a lap elejére