Idén szeptember 30 és október 1 között ünnepeljük Benedek Elek születésének163. évfordulóját.
Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Nyelv- és
Irodalomtudományi Intézete és a Metamorphoses Meseterápiás
Egyesület ebből az alkalomból konferenciát szervez
„Napjaink népmeseirányzatai” címmel. Akiket érdekelnek
a népmesék lelki folyamatai, elemzési lehetőségei, október
elsején, a MESE ÉS PSZICHOLÓGIA szekcióban 10.40-11 óra
között megismerkedhetnek a Mesehős
komplex személyiség-, mesediagnosztikai és -terápiás módszerrel.
Azoknak, akik a hazai mesekutatás irányzatairól többet
is szeretnének tudni, olvasni, ajánljuk Dr. Boldizsár
Ildikó által kiadott és szerkesztett Mese c. időszakos
kiadvány őszi, harmadik számát, amelyben tőlünk is
olvashatnak egy cikket. Kép: wikipedia.hu
500 Ft/fő belépti díjával
fogyatékkal élő személyek életét könnyítheti meg. Az est bevételét
számukra ajánlottuk fel. Helyfoglalás, mobil tel.: 06-30 434-0665
Eötvös
Loránd Tudományegyetem Tanító és Óvóképző Kar
Magyar
Pedagógiai Társaság
Móra
Könyvkiadó
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A
Gondolkodni-más-hogy?
II.
Konferencia a kisgyerekkori gondolkodás
fejlesztéséről
Második
alkalommal kerül megrendezésre a Gondolkodni-más-hogy?
konferencia.
Az idei program a gondolkodásfejlesztést egyrészt pszichológiai aspektusból
vizsgálja, az ott született friss eredményekről kapunk összefoglalót,
másrészt számba veszi a legújabb, országos hatókörű fejlesztéseket,
amelyek közvetlenül is érintik a közoktatást. Ez alkalommal is várnak
minden, a kisgyermekkori gondolkodás fejlesztésével gyakorlatban foglalkozó,
a témában kutatást, fejlesztést végző vagy a terület iránt érdeklődő
szakembert, egyetemi oktatót, kutatót, tanítót, valamint doktoranduszokat,
hallgatókat.
"Az
interaktív, elméleti és gyakorlati módszertani bemutatóval egybekötött előadás
– a teljesség igénye nélkül – ismerteti a varázsmesék és egyes
mondókamesék (pl.: láncmesék) lehetséges kapcsolódásait, gondolkodási
és emlékezeti folyamatait, memóriaszervezési sajátosságait, stratégiáit
a kisgyermekkortól a kisiskoláskor végéig. "
"Mi
lehet az oka a mesehallgatói korszak univerzálisan azonos, 11-12 éves kor körüli
lezárulásának?"
"Az
elméleti részt egy, az 1980-as években több kontinensen, gyermekekkel
végzett kísérlet tanulságán alapuló rövid, gyakorlati bemutató zárja,
amelyben az előadó a hallgatók segítségével szemléltet egy
kultúrafüggetlen mesealapú memóriaszervezési stratégiát, melynek
lélektani és módszertani előkészítő vizsgálatai idén ősszel kezdődnek
meg a KRE Pszichológiai Intézetének mesepszichológia műhelyében.
Kulcsszavak:
gondolkodás, láncmese, memóriaszervezés, műveletek előtti szakasz, Piaget,
tündérmese, varázsmese."
Pszichoterápia folyóirat 13. konferenciája
A
pszichoterápia és tanácsadás hatása
MOM
Kulturális Központ
1124
Budapest, Csörsz u. 18.
SORSOK
FORDÍTÁSA
2017.
május 12-13.
Mesehős
komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer
®
rövid, vitával egybekötött bemutatása
2017. május 12-én, 13.45-15.15 h között.
A
konferencia és az előadás összefoglalása iránt érdeklődjön:
"Az
előadás a mesehősök típusait és a személyiség irányultságát, attribútumaik,
archetipikus szükségleteik összefüggéseit, elemzését mutatja be. (Például
probléma- vagy tünetcentrikus mese tartalmi, fogalmi meghatározásai,
diagnosztikája, utóbbi összefüggései a korszerű klinikai – DSM-IV, DSM-5
– diagnosztikai rendszerekkel, amelyek a módszer mért változóinak tartalmát,
számát a mentális állapotzavar típusainak megfelelően növelik.) Az előadás
vége egy esettanulmány részleteivel, valamint egy videofilmmel zárul,
amelyekkel a módszer más terápiás eljárásokhoz való kapcsolódásait
szemlélteti."
Az
előadás alapján készített tanulmány a Pszichoterápia folyóiratban is
megjelenik.
Konferencia
a kisgyerekkori gondolkodás fejlesztéséről az ELTE TÓK, a Móra Könyvkiadó
és a Magyar Pedagógiai Társaság Pest megyei tagozata szervezésében.
Érdekel
a mesepszichológia? Van rá 7 perced egy nap, mint gyermekedre? (Utóbbi az
ÁNTSZ nem is olyan régi felmérési eredménye.) Szeretettel meghívlak egy
kb. hét perces, dinamikus, jó hangulatú beszélgetésre a mesékről, ahol
megismerkedhetsz velem is, amelyet akár kommentelhetsz is az M2 (Petőfi)
tévécsatorna fiataloknak szóló adásában, címe: Én vagyok itt. Fiatalos
magazin az A38 Hajóról és az Akváriumból, ahol szabad a szó!
Addig is, meg amíg pár nap múlva írok a következő mesetémánkról az újdonság
oldalon,
kérdésem:Mi köze a mesékhez az alábbi uralkodóházak sarjainak,
történelmi szereplőinek és választott párjuknak, akiknek némelyikének a
sorsáról film is készült:
Eduárd Albert Keresztély György András Patrik Dávid, Károly Fülöp, Grace
Kelly, Meriam bint Abdullah Al-Khalifa?
A
térítésmentes, interaktív előadás során a résztvevők - írás nélkül - elkészítik meséiket,
amelyek szerkezetén, szereplőin és cselekményein keresztül, érdekes példákkal
szemléltetve részben feltárul a valósággal, önismerettel való kapcsolatuk.
Cím:
1088 Budapest, Szabó Ervin tér 1
Május
28-30.
A
Magyar Pszichológiai Társaság
XXIV.
Országos Tudományos Nagygyűlése
LÉLEK-NET
A LÉLEKNEK: AZ EMBER A VÁLTOZÓ TECHNIKAI KÖZEGEK VILÁGÁBAN
Mesehős
komplex
mesediagnosztikai és -terápiás módszer
egyéni
diagnosztikai alkalmazási lehetőségei
"A 2005 óta folyamatosan fejlesztett mesediagnosztikai és -terápiás módszer
alapja az instrukció segítségével megírt saját mese; módszertana megfelel
a projektív tesztek jellemzőinek. Az interaktív műhely célja sajátélmény
biztosítása a hallgatók számára, bevonásukkal a módszer gyakorlati
alkalmazási lehetőségének demonstrálása."
Május
28, 206-os terem (13.45-15.15 h)
Eszterházy
Károly Főiskola
3300
Eger, Eszterházy tér 1.
Február
8.
Maladype
Színház
Numera!
Több szereplős kötetlen kerekasztal beszélgetés a a számok
világrendező szerepéről. A hármas szám a a keresztény vallásban,
szakralitásban, a zenében, a lelki orvoslásban, a valóságban és a mesékben.
ÁRAMLÁSBAN
IV. Trauma és gyógyítás művészetterápiával
Mesék-Sorsok-Traumák
A Mesehős komplex
mesediagnosztikai és –terápiás módszer művészetterápiás egyéni
alkalmazási lehetőségei. (Sajátélmény műhely)
A
MESEHŐS komplex mesediagnosztikai és -terápiás módszer 2005 óta
folyamatosan fejlesztett saját, projektív módszer.
Az
első, rövid előadás témája a felnőtt korcsoportú személyek által készített
három fókuszmese traumáit, következményeit feltáró részelemzése. Mi a
trauma? „1. igen erős, hirtelen testi v. lelki sérülés 2. igen erős,
hirtelen megrázkódtatás, amely testi v. lelki sérülés után testi és
lelki zavarokat okoz, sérülés” (Megjegyzés: a traumát kiváltó esemény
időbeli gyors lefolyását, váratlan történését, azaz hirtelenségét
vitatom.) Ebben a részben három fókuszmese segítségével mutatom be módszeremet.
Az előadási részt egy krónikus gyász lezárását bemutatóvideó zárja. A módszert minden művészetterapeutának ajánlom.
A
második részben a hallgatók önálló, saját élményt nyújtó műhelymunkában
megismerkedhetnek egy módosított és kiegészített, másik csoportos/egyéni mesediagnosztikai és -terápiás módszerrel. A részvétel regisztrációhoz
kötött, ajánlott csoportlétszám 30 fő.
Az
érdeklődők az előadás és műhely részletes absztraktját a rendezvény
kiadványában ismerhetik meg.
Helyszín:
ELTE BGGYF, 306-os terem, 1097 Budapest, Ecseri út 3.
Hogyan
kapcsolódnak a mesék, a mítoszok, az előadó és más kutatók
mesediagnosztikai, terápiás módszerei az önbecsüléshez, önértékeléshez,
félelmeinkhez, szorongásainkhoz? Az első, rövid előadási rész három példát
mutat rá, majd a második részben a hallgatók saját élményt nyerve
megismerkednek egy módosított, csoportos mesediagnosztikai és -terápiás
módszerrel. Mindeközben feltárják személyiségük egyes jellemzőit, vágyaikkal
és félelmeikkel, majd gyakorlati tanácsokat is kaphatnak megoldásukra,
lelki egészségük teljesebbé tételéhez, személyiségük fejlesztéséhez.
A jelenlét regisztrációhoz kötött, maximális létszám 20 fő. A terem
megtelt meseszerető érdeklődőkkel és szakemberekkel.
Külön
öröm volt számomra aktivitásukon kívül, hogy az egyik édesanyának a Károlira
járó pszichológia szakos hallgató gyermeke ajánlotta műhelyünket a
rendezvény programjai közül. Van-e nagyobb dicséret a tanítók számára,
mint elnyerni bármely család két nemzedékének rokonszenvét, érdeklődését,
emlékezetét?
október
30.
Halottak
napja
A
halál ereklyéi
A
térítésmentes, interaktív, részben kötetlen beszélgetésen alapuló előadás a Harry Potter
sorozat egyik részében található műmese és a népmesék egy speciális
tartalmú csoportjának, a halál- és gyászmesék segítségével
valamint az előadó tanítványainak saját írású meséin és videóin
keresztül mutatja be a veszteségélmény, a gyászfeldolgozás normális és
patológiás tartalmait, mesediagnosztikáját és -terápiás megoldási lehetőségeit.
Kérek
minden jelentkezőt, hogy hozzon magával egy olyan képet arról (azokról),
aki(k)ről
szeretne megemlékezni és amely kényelmesen elfér a kezében!
Helyszín és időpont
Ferencvárosi Művelődési Központ
Bp. 1096 Haller
u. 27.
II. em., 20. terem
17.00-18.00 h
30-40 fő tervezett
hallgatói létszám
Egy régebbi rádióbeszélgetés
a mesék és a halál kapcsolatáról. (Kattints!)
Az előadó, a
hallgatók legnagyobb jutalmai önmaguknak és egymásnak: megoszthatták egymással
múltjuk legtragikusabb és és egyben legszebb életeseményének, -eseményeinek
történetét, érzelmeiket, könnyeiket.
szeptember
26.
Kutatók
Éjszakája 2014.
Nem
mese ez gyermek, valóság!
A
térítésmentes előadásra két nap alatt minden helyet lefoglaltak.
(A
többi érdeklődőt is szeretettel várjuk pótszékekkel vagy nélkülük.)
Hallgatói
értékelés
Az
előadásra 20 fő regisztrált és további öt fő jelezte érdeklődését.
Összes hallgató N=13, az előadást anonim módon értékelte N=9 fő. (Az értékelési
szempontok átlagait, a legalacsonyabb és legmagasabb szórásokat tájékoztató
jelleggel közöljük. Az értékelés ötfokú skálával történt. Pl.: 1. Nem
megfelelő 3. Átlagos, 5. Kiváló.)
Értékelési
szempont
Érték Szórás
Érdekesség
4,55
Újdonság
4,11 *
Használhatóság
4,33
Előadó
stílusa
4,55 0,68 (legmagasabb)
E.
szakmai felkészültsége 4,78
Módszertan
4,75 0,43 (legalacsonyabb)
Érthetőség
4,56 0,68 (legmagasabb)
Tartalom
4,44 0,68 (legmagasabb)
Köszönöm,
hogy értékelésükkel segítették munkámat!
A
Magyar Családterápiás Egyesület XXVIII. Vándorgyűlése
FÓKUSZBAN
A GYERMEK
„Előbb
minden felnőtt gyermek volt. (De csak kevesen emlékeznek erre.)”
Antoine
de Saint-Exupéry
Az elmúlt két év hagyományait
folytatva most is egyetlen főtémát választottunk, olyat, amely kellőképpen
tág teret adhat a családokban felnövő vagy éppen a családokon kívül
nevelkedő gyermekekkel foglalkozó szakembereknek arra, hogy megosszák egymással
tapasztalataikat.
Minden gyermekkel kapcsolatos téma
fontos lehet, ezért szeretettel várunk minden gyermekekkel és családokkal
foglalkozó érdeklődőt, és előadót. Kattints:
komplex
mesediagnosztikai és -terápiás módszer egyéni és családterápiás alkalmazási lehetőségei
A
2005 óta folyamatosan fejlesztett mesediagnosztikai és -terápiás módszer
alapja az instrukció segítségével megírt saját mese; módszertana megfelel
a projektív tesztek jellemzőinek. Az előadás témája a módszer alapjául
szolgáló instrukció mellett a felnőtt korcsoportú személyek által készített
három fókuszmese részelemzése.
...A
módszer hatékony segédeszköze lehet az egyéni és a családi
pszichodiagnosztikai, terápiás eljárásoknak.
Az
előadást kb. 350 fő hallgatta meg, utána közülük sokan ott maradtak a közönség
és az előadók közti beszélgetésen.
(Az
absztrakt teljes szövege a konferencia kiadványában és a linkre
kattintva elolvasható.)
HELYSZÍN: 3300
Eger, Szálloda u.1-3.
2014. február 15., szombat,
14.15-14.30 h
Pátria
Rádió
Mi
a mesepszichológia és a meseterápia?
Brezovsky Andrea riporter
segítségével egy közvetlen hangvételű telefonos
rádióriportban mutattuk be a magyar nyelvű adás hallgatóinak a mesepszichológia,
a meseterápia, az esti mese és a szülő-gyermek kapcsolatának fontosságát. Külön öröm, hogy volt tanítványaim és szakmai ismerősök
ajánlottak.
Meghallgathatod
(kb. 16 perc, mp3, 39,6 MB): Kattints ide!
Halál,
veszteség, gyász a nép- és műmesékben, az életben
Interaktív, interkulturális
előadás a halottkultuszról, az életben létező, a mesékben megjelenő halálról
és a gyászmunka kapcsolatáról. Miért, miben különbözik ez az előadás a
többitől? A hallgatók önkéntesen, önmagukat is tesztelhetik, feltárva
életük nagy, letagadott, sokszor éveken, évtizedeken keresztül
feldolgozatlan veszteségeit. Megismerkednek a meseirodalom gyöngyszemeivel,
bepillantást nyernek a gyászmunkát segítő meseterápiába. A valós életből
vett saját írású mesék és a kutatási eredmények példákkal segítenek a
"feldolgozhatatlan", elfojtott érzelmekkel, gondolatokkal való megküzdésben,
a "megtagadottak" elfogadásában!
"Kíváncsiság,
érdekel a téma, személyes érintettség."
"Mert
tudom, hogy jó a program és pozitívan épülök belőle. Meg persze a tanár
úr személye..."
"Már
az előző előadása megfogott, kíváncsi lettem a továbbiakra."
"Érdekelt
a téma és a gyógyító mesékből írom a szakdolgozatomat."
A
legnagyobb dicséret
Amikor
a hallgatók közül többen át/megélve katarzisukat, sírásban törnek ki.
Itt megtörtént!
2013. szeptember 30-a, hétfő,
15.00-17.00 h.
KÍVÁNSÁGKOSÁR
Duna
World
Élő adás a Népmese Napjára, Benedek
Elek születésének évfordulójára
Az adás igazi kincs a meseszerető
gyermekeknek, felnőtteknek. Közben egy rövid beszélgetés arról, hogy mit
nyújthatnak a mesék korunkban az egyénnek, a társadalomnak, a világnak. Címszavak:
mesemondás, mesetudomány, művészetterápia. (A beszélgetés az adás
kb. 39.40. percétől kezdődik.)
Az előadás bemutatja a mesék
helyet, szerepét az ember és az emberiség fejlődésében. A hat mesefunkción
keresztül: fejlesztés, gyógyítás, népi-, nemzeti identitástudat megőrzése
és/vagy kialakítása, szórakoztatás, tanítás, vágyak, szükségletek szabályozása,
konkrét példákkal mutatja be azokat. Érdekességek az előadásból. Tudta-e
Ön, hogy a szenvedélybetegségek közül pl. a szerencsejátékról szóló
tanítómesék már az ókorban, a szanszkrit irodalomban is fellelhetők? A történet
alig egy éve a sajtóhírekbe is bekerült, mint a "Pókeren nyert asszony
története". Hogyan gyógyítható több száz betegség mesékkel, közte
olyanok, mint a vastagbélfekély, a rövidlátás, a szemölcs? Hogyan stimuláljuk
mesékkel gyermekeink immunrendszerét? Miért és hogyan hatnak a gyermekbántalmazás
áldozataira az alvás közben hallgatott gyógyító mesék?
Megközelíthető: METRO 3, Kálvin-tértől
2-3 perc séta.
Hallgatói összefoglaló és vélemény
az előadásról
„Ha mesepszichológia, akkor
Juhász László Tanár Úr előadásai. A mai este a „Miért meséljünk?”
címet viselte.
Elindultunk Egyiptomból és SÍRtunk egy keveset, de hogy ne szomorodjunk
el, vettük egy VARÁZSPÁLCÁT és Északkelet- Indián át PAPAGÁJ szárnyon
elértünk Törökországig (mivel az előző SIRÁLY taxinknak KITEKERTÉK A
NYAKÁT). Buddha, PANCSATANTRA meséket adott át nekünk, amikből okulhatunk
is eleget. A védák KOCKÁztatták, hogy SZERENCSÉSEN értékeljük-e, hogy a
Tanár Úr SZENVEDÉLYESEN adja-e elő az előadást vagy egészen egyszerűen.
Megtudtuk, hogy az újszülöttek erősebbek lesznek, ha mesélünk nekik és
(apa nagy örömére) anyából 81 szívás/perc ebédelnek meg (így apa is anyához
jut végre). A csecsemőkori mesékhez 'CSIKIMESE' ajánlatos esernyővel érkezni,
mert ha a csemete a csikizéstől bepisil, akkor hullik az égi áldás az ember
fejére. VARÁZSTÖKöt kaptunk vacsorára és SZÜKSÉGLETeket rendeltünk
desszertnek.
Tanár Úr, köszönjük szépen
az estét!”
Aminek még nagyon örültem
Voltak olyan hallgatók, akik a
múlt évben is eljöttek, olyan is, aki barátait is rábeszélte az előadás
meghallgatására. Az ELTE TÓK egyik kollégájától kapott dicséret, hogy
hozott hallgatókat és feladatuk minden elhangzott szó jegyzetelése, mert
tetszett neki(k) az általuk szervezett idei nyári nemzetközi konferencián a
mondókamesékről tartott előadás. Köszönöm! Remélem, jövőre ismét találkozunk!
2013. szeptember 5-e, csütörtök
14.15-15.45 h.
MPT
Nyári Egyetem
Pszichomesék
Mesék a pszichológus identitásról és szakmáról
Az önismereti gyakorlattal
egybekötött interaktív előadás két módszer és két rövid(ített) kérdőív
segítségével bemutatja a meseterápia létjogosultságát. Segítségükkel
valamint saját kismintás kutatási eredményekkel kiegészítve a pszichológus
hallgatók
saját élményt szereznek, önismeretüket fejlesztik és közben
megismerkednek a pszichológusi munkához - szerintem - nélkülözhetetlen személyiségjegyekkel,
adottságokkal, képességekkel.
Hely: ELTE PPK, Pszichológiai
Intézet, 1064 Budapest, Izabella u. 46. 216. terem
Hallgatói értékelés
13 fő pszichológus
hallgató volt jelen, közülük névtelenül kitöltött adatlappal 12 fő
értékelt. (Egy főé értékelhetetlen volt.) Köszönöm, hogy a
szempontok értékelésével munkámat, fejlesztését segítették! (Kulcs:
1. Nem megfelelő.3. Átlagos. 5. Kiváló.)
Részlet egy szervezői levélből
“Kedves
László!
Elnézést,
hogy csak most válaszolok, de a tegnapi nagy nagyon sok történéssel teli
volt, szerencsére! Emiatt nem volt túl sok időm a véleménykutatásra, de
akiktől megkérdeztem, valóban azt mondták, hogy nagyon érdekes volt az előadása,
és szívesen tanulnának erről bővebben. Tehát, tisztelettel jelentem, a
statisztika kongruens a véleményekkel! További jó munkát kívánok!"
Mesék változása, fennmaradása - az emberiség fejlődése,
fennmaradása
Hogyan függnek össze a valódi
mesék az archetípusokkal, korunkkal, változásaival? Hogyan készítik fel
ezekre a mesélő emberiséget? Több földrész meséivel és egy mindennapos
nevelési helyzet segítségével mutatja be ezt az előadás. Csattanója? Mi köze
van ennek az archetipikus tartalomnak a magyar történelemhez, az alkotmányhoz,
a gazdasági, társadalmi változásokhoz, az erkölcsi fejlődéshez, hogyan tükrözi
vissza a rendszerváltást követő társadalmi erkölcs változása? (Például
értékvesztés.) 2005 óta tanítom, hogy a mesék a valóságot
modellezik...
2013. június 5-e, szerda (de.)
Juhász László - Siklós Anita
Intézményesített meseterápia: Egy új egészségfejlesztő
mesepszichológiai program hatása óvodás korú gyerekek hangulatára,
viselkedésére és egészségére
Vizsgálatunk egy új óvodai egészségfejlesztő
program kedvező hatásait mutatja be középső- és nagycsoportos óvodás
gyermekek (N=60 fő, életkor=4-6 év) hangulatára, viselkedéses és egészségi
mutatóira. Célja a mesepszichológiai kutatások eredményeinek gyakorlati
alkalmazásával az óvodai intézményrendszerben olyan, csoportosan használható
meseterápia kialakítása, amely ezen életkorú gyermekek két alapvető szükségletére:
a mesére és a játékra épít. A kiállított poszter részletesen bemutatja
a kísérlet alapfeltevéseit, egyéb részletekről érdeklődj Anitánál!
Kattints: Előzetes a
szakdolgozatából.
2013. június 4-e, kedd
(15.30-16.45 h.)
Juhász László
Mesediagnosztika
Az
interaktív előadással egybekötött gyakorlat célja, hogy bemutassa a mesékben
rejlő hatalmas, többcélú felhasználási potenciált, amelynek talán egyik
legjobb eszköze az, hogy a hallgatók közben elkészítik saját meséjüket
és az előadóval együtt, közösen elemzik. Ennek során nem csak
megismerkednek az előadó mesekutatásaival, hanem saját élmény keretében,
eredményeit felhasználva meg/át is élhetik! A terem korlátozott létszámú,
maximum hatvan fő befogadó képességű, érdemes előre regisztrálni rá! (A
nyílt nap szervezője: Gábor Edina pszichológus.)
nemzetközi
konferencia Budapesten, az ELTE TÓK szervezésében és rendezésében
Mondókamesék mesepszichológiája
Az előadás a legkorszerűbb,
részben saját elméleti és gyakorlati kutatási eredményekre alapozva
mutatja be a ma is használt, eredetüket tekintve akár több évszázaddal (évezreddel?)
ezelőttre visszavezethető mondókamesék pszichés és élettani
folyamatait.
A mondókamesék
hasznai
(Érdekességek az előadásból)
Mire, miért és mikor használjunk
- bizonyíthatóan - magzati mondókákat?
Csecsemők esetén hozzájárulnak-e
a testsúly növeléséhez, immun- és idegrendszerük fejlesztéséhez?
A mondókamesék hogyan, miért
csökkentik a szoptatási időt és a mellrák kialakulásának a kockázatát?
A mondókamesék
fejlesztik (példák az előadásból)
a neurális kapcsolatokat,
felgyorsítva az idegrendszer érését
a finom motorikus mozgásokat
a gondolkodási
folyamatokat
a nyelvi megértést és
gondolkodást
a rövid és hosszú távú
memóriát
A mentális életkort, az
intelligencia több fajtáját, pl. IQ, EQ
Március 23. (FMK, 9.00 - 11.00
h.)
Mesepszichológia és meseterápia a gyakorlatban II.
Az előadásról
A résztevők közül többen
az előző előadáson is ott voltak. Ami különösen örömteli meglepetés volt,
hogy egyre többen jönnek el azok közül is, akik a külön megtartott tanfolyamokra jártak. Voltak, akik
vidékről csak ezért utaztak ide és a "mesehallgatásra", saját élmény megszerzésére
elhozták kamaszkorú gyermekeiket. Az előadók jutalma nem csak a taps volt,
hanem az is, hogy többen megkérdezték, mikor folytatjuk programunkat. További elismerés, hogy többen jelentkeztek áprilisban
induló tanfolyamunkra és érkezett egy iskolai felkérés is. Reméljük,
hogy a bemutatott módszer és az elhangzottak még inkább felkeltették érdeklődésüket
a mesepszichológia iránt! A sikerhez hozzájárult,
hogy az előadás és az öntesztelés végén egyhangúlag (100%!) válaszolt
IGENnel mindenki arra a kérdésre, hogy: "Jellemzők-e rád az
elhangzottak és az eredmények?" A feltartott kezek sokasága és
megtekintése remélhetően meggyőzött mindenkit e módszer hatékonyságáról!
Addig is egy jó
hír, terveink szerint 2013. szeptember 21-én, szombaton folytatjuk.:-)
Köszönjük Gubányi Mónikának
a kiváló előadást és kívánjuk, hogy sokáig öregbítse önmaga és képző
intézményének (KGRE) a hírnevét!
Örömmel meghívlak idei második térítésmentes
előadásunkra!
Hely: Ferencvárosi Művelődési Központ
1096 Budapest, Haller u. 27.
A módszerek a szerzői jog védelme alá
tartoznak, minden jog fenntartva!
Tervezett program
Mesepszichológia és meseterápia a
gyakorlatban II. interaktív előadások.
Mese és valóság 1.
9.00-9.45 h. Előadók: Gubányi Mónika
viselkedéselemző és Bornemissza Kata.
A mesék az archetípusok megjelenési formái.
Tükrözik az egyetemes emberi szükségleteket, motivációkat. Hogyan mutatják
be elemezhető, mérhető módon a mesék az egyetemes, minden emberre jellemző
szükségleteket, motivációkat, akár személyiségünkkel való összefüggéseiben?
Létezik-e szükségleteinknek személyiségfüggő, egyedi adekvát megoldása?
Az interaktív előadáson több nemzet meséinek és egy rövid önteszt segítségével
ismerheted meg jobban önmagadat, szükségleteidet, a mesék elemzési és
diagnosztikai lehetőségének egyik új, lehetséges módszerét.(R) (Juhász,
2005, Gubányi&Juhász, 2013)
Mesehős vagy!
10.00-10.45 h. Előadó: Juhász László
pszichológus
Ki a mese hőse? Mi jellemzi a mesehősöket? A
mesehős szerepe a mese- és személyiség-diagnosztikában
(részlet).
Mesehős-teszt ® (2005). Mesehős-terápia ® (2005)
Az interaktív előadáson a hallgatók elkészítik
meséjük egyes részleteit, amelyeket közösen elemezünk. Tanulság? A
mesehősök archetípusok, amelyek modellezik az egyetemes emberi személyiségjegyek
egy részét, motivációkat, szemléleti, magatartási és viselkedési formákat.
Lesznek, akik a végén magukra ismernek…
A késő délutáni előadáson
a több mint egy órás csúszás miatt csak kb. 15 fő volt jelen, köztük több
KRE-s kolléga. A két előadó saját pszichológiai kutatásának,
elméleti és gyakorlati eredményeinek bemutatására, a hallgatói kérdésekre - a tervezetthez képest - nem maradt
elég idő. Ennek ellenére a név nélkül, nyolc főtől beérkezett értékelés magáért beszélt! (Ötfokú skála, 1 . Nem megfelelő,...
5. Kiváló. Saját előadás.)
Szempont
Értékelés
Érdekesség
4,5
Újdonság
4,25
Használhatóság
4,19
Előadó
stílusa
4
Előadó
szakmai felkészültsége
4,88
Módszertan
4,75
Előadás
érthetősége
4,88
Tartalom
4,63
Reméljük, hogy jövőre sokkal több
résztvevője lesz a rendezvénynek!
KRE
Tréninghét 2012.
Az
év elején megtartott előadás nagy sikerére való tekintettel idén ismét
meghívást kaptunk a rendezvényre.
Címe:
Meséd, hősöd te magad vagy!
Időpontja:
2012. október 24 vagy 25 (Szervezés alatt.)
Cél:
A hallgatóknak bepillantást biztosítani a mesék pszichés folyamatain keresztül
a meseterápia módszertanába. Példákkal és saját élményt
nyújtva, amelyek önismeretüket fejlesztik és egyesek (sokak?) számára
a katarzis át/megélését biztosíthatják.
Létszám:
50 fő
Az
előző tanévi tréninghét eredményeinek összefoglalása
2012.
március 29.
A
Neptunon eredetileg 42 főre maximált jelentkezést a hallgatók felülbírálták.
Összesen jelentkezett 50 fő, részt vett közülük 47 fő (94 %). A válaszadók
száma 39 fő (82,98 %) volt. Összesen elégedett (teljesen/nagyon/részben)
38 fő (97,43 %),ami tekintve a hallgatók többféle érdeklődését, szakirányú
összetételét, jónak mondható. A hallgatók az egyetem minőségbiztosítási
kérdőívét megválaszolva kiemelték:
Újdonság-haszon rész *
Új
ismeretek 34 fő (87,18 %), új kapcsolatok:1 fő ( 2,56 %), új gyakorlati
ismeretek: 9 fő (23,08%), Egyéb, önismeret: 4 fő (10,26%) *
Megjegyzés: volt olyan hallgató, aki több választ is adott.
Hallgatók írták
Kellene ilyen kurzus magyar
szakon. Örültem volna, ha még gyakorlatiasabb. Köszönöm!
Gyakorlati tapasztalatára még kíváncsi lennék. Érdekes volt. A program
felépítésével, tartalmával elégedett voltam, ugyanígy a bőséges választékkal.
Jó ötletnek tartom a lelki és egészségmegőrző
programok beiktatását. Sajnos másra számítottam,
de a második ”félidő” kifejezetten érdekes volt! “...itt van egy bámulatos
előadó...”. A második fele az előadásnak
nagyon jó volt. Érdekes. Az előadás első, elméleti része nem csigázott
fel túlzottan, a második, gyakorlatibb jellegű része nagyon tetszett. Segített
az önmegismerésben, érdekes gyakorlaton vitt keresztül, sokat meg lehetett
arról is tudni, másokhoz hogy lehet viszonyulni
ilyen terápiás helyzetben.
Az
előadás célja, hogy bemutassa a mesék és a valóság kapcsolatát, példákkal
szemléltetve a mesék óvodai alkalmazásának néhány lehetőségét.
A
mesepszichológia elmélet és gyakorlat, amelyre az óvodapszichológiának is rendkívül nagy szüksége van! Az előadás emiatt példákkal szemlélteti a
mesék és a valóság konkrét kapcsolatát, bemutatva azok óvodai
alkalmazásának néhány lehetőségét. Ennek érdekében második része igazi módszertani
"tűzijáték". Csattanója egy részlet a saját
mesepszichológiai kutatások eredményeiből, gyakorlati alkalmazási lehetőségeiből.
"Mesehős-teszt", egy majdani személyiségdiagnosztikai és
meseterápiás módszer! Megváltoztatható-e vele és hogyan az egyén, a társadalom lelki egészsége,
jövője, sorsa, boldogsága?
Módszertan
Előadás típusa:
Előadás
Időtartam:
45-60 perc
Előadás szemléltetése:
Többféle (pl.: film, dia, önteszt)
Hallgatói
létszám
45-50 fő
Hallgatók Pedagógus,
pszichológus, egyéb végzettségűek
Az
előadás célja a mesemondás és mesehallgatás szerepének helyreállítása
korunk értékrendjében.
Napjainkban a mese helye és
szerepe a gyermeki és felnőtt létben megkérdőjeleződött. Két fő kérdésre
keressük a választ:
Szükség van-e a mesékre
napjainkban?
Ha igen, hogyan írjunk
sikeres, időtálló mesét?
A kérdésekre
a választ a pszichológia egyik új, kibontakozó területe a mesepszichológia adhatja meg, amely több tudományág (néprajz,
nyelvészet, régészet, biológia és neurobiológia stb.) kutatási eredményeire
alapozva vizsgálja a mesék hatásait, helyét, szerepét az ember fejlődésében,
különböző életkori szakaszaiban. A pszichés folyamatok és történések
beépültek a valódi mesék jellemzőibe.
Interaktív
előadásomban a hallgatók bevonásával közösen fejtjük meg a mesék néhány
ilyen titkát.
Mi
az oka a mesék több évezredes fennmaradásának? Miért maradnak meg
egyes változataik, amíg esetleg mások, akár az eredeti változat is
elveszik az idők során?
Mi
a közös tanulság, azonosság egy bibliai mesében, egy Aesopus fabulában
(tanító mesében) és egy mindennapos pedagógiai, nevelési helyzetben?
Mire
tanítanak, mit és hogyan fejlesztenek a mesék egyes funkciói, szerkezeti
elemei?
Lehet-e
és hogyan a mese, a mesehős a személyiségdiagnosztika alapja?
Hogyan
és milyen megoldást adnak a valódi mesék korunk átkára, a stresszre?
Mesepszichológia
a gyakorlatban, gyógyító mesék (részlet):
oA kultúrálatlanság varázslata
oMikor és miért hatásosabb a mesemondás, mesehallgatás?
oMesehipnózis, a hipnotikus mesékről
Az
interaktív előadás közben a hallgatók bevonásával több folyamat is
lezajlik:
Közreműködhetnek
mesekutatásomban, amellyel saját élményekre tesznek szert
Bővítik
ismereteiket a mesékről
Fejlődik
az önismeretük mesepszichológiai gyakorlatokkal, önteszteléssel
Értékrendjükben
helyreáll és/vagy megerősödik a mese és mesélés értéke
A
mesék mai szerepét illetően szkeptikusakat meggyőzi, hogy a mese és a mesehallgatás minden generáció lelki és testi egészségéhez szükséges.
Módszertan
Előadás típusa:
Interaktív előadás
Időtartam:
Hallgatói aktivitástól függően 60-90 perc
Előadás szemléltetése:
Többféle (pl.: film, dia, önteszt)
Az
előadás saját kutatási és gyűjtésű anyagokat tartalmaz. Az előadáson
tilos bármilyen hang- és képfelvevővel, egyéb eszközökkel – írásos
engedélyem nélkül – felvételt készíteni, valamint tilos az előadásban
ismertetettek bármilyen formában történő másodközlése, anyagi jövedelemszerzésre
vagy bármely céllal történő felhasználása.
Az előadás
minden része és tartalma a szerzői jogi védelem hatálya alá tartozik.
Mindennemű megsértése esetén érvényesítem a jogaimat!
A
hallgatók életkora 35-69 életév között volt, kivétel nélkül
felsőfokú végzettségűek. Családos 57,14% (
két vagy három gyermekkel). A válaszadók mindegyikének
meséltek mesét gyermekkorában. 71,4%-ának édesanyja mesélt a legtöbbször.
A többi esetben - édesapa elhalálozása, válás, munkavégzés, a családi
modell és szerepei sérülése miatt stb. - megjelennek a mesélők között
a nagyszülők, ritkábban az édesapa vagy a testvérek.
A
résztvevők 85,7%-a talált ki vagy írt magától valamilyen mesét élete során.
A nemleges válaszadók esetében feltárható a gyermekkor valamilyen szintű sérülése,
például csonka család stb.
71,4%
válasza tükrözte a mesehallgatás és a mesemondás szociális tanulási
modelljét. Akiknek meséltek gyermekkorukban, azok gyermekeiknek is mesélnek(tek)!
Akik pedig még csak tervezik a gyermekáldást, szeretnének mesélni!
A
válaszadók 100%-a szokott és szeret olvasni. Bevonódásuk, élményszintjük
többségében a közepestől a magas szintig terjedt. Az ismeret gyakorlati
alkalmazásának lehetőségeiről a HUNRA honlapján és a mesekutatás
oldalunkon olvashatsz majd!
Érdekes
összefüggésre utalhatnak azok a válaszok, amelyek a gyermekkor sérülését
és a mesemondás/hallgatás kapcsolatát sejtetik. Ahol a család összetétele
(42,9%) a nevelés folyamata sérült, talán boldogtalan is volt a
gyermekkor... Ezekben az esetekben a válaszadóknak nem volt kedvenc gyermekkori
meséje! Oka pszichés vagy egyéb folyamat lehet.
Jól
tükrözi az előbbieket a mese/regény hősével való nemi azonosulás kapcsolata
is. Akiknek egészségesen, töretlenül és sikeresen lezárult a
gyermekkori pszichoszexuális fejlődése, azok gyermek- és felnőttkorban is -
szinte kivétel nélkül - a nemüknek megfelelő mese/regényhőssel
azonosultak. A sérült családban nevelkedettek válasza ettől eltér (42,9%)!
A
válaszadóknak csupán 28,6%-a volt hajlandó válaszolni azokra a kérdésekre,
amelyek a személyiségjegyeik, a mese és a mesehős közötti kapcsolat összefüggéseire
vonatkoztak. Ezekben az esetekben az egyes személyiségjegyeik tartalma és
azoknak a mesével, mesehőssel való összefüggéseikkel
együtt tökéletesen megfelel a szakdolgozat oldalon ismertetett
kismintás kutatás eredményeinek.
Más
vizsgálati eredmények további kutatást igényelnek.
Bartha
Attiláné tm. alpolgármester is megtisztelte jelenlétével az előadást.
Rajzolj
egy mesét!
>
> Könyvnapok - Ferencváros < <
Kerületünk
évente egyszer a Bakáts utcában könyvvásárral egybekötött kulturális
rendezvényt tart. Június 4-6. között gazdag pszichológiai témaválasztékkal,
beszélgetésekkel, sokféle, önismeretedet fejlesztő lehetőségekkel várnak
téged és szeretteidet. Ezt kínáljuk mi is egyik partnerünkkel!
A Károli Gáspár
Református Egyetem Pszichológia Intézete "BA" képzési
rendjébe befogadta az eddigi elméleti és gyakorlati kutatási eredményeken
alapuló előadásokat.
Újraindítja
a Mesekutató műhelyet, amelynek hallgatói elsősorban fejlődéslélektani
kutatásokat végeznek.
Tervezési
szakaszban van a többlépcsős mesehipnózis kutatás.
Milyen
mesetípusok szólnak a halálról, a halottakról?
Milyen
pszichés mechanizmusokat tartalmaznak, miért hatnak?
A
mesék hogyan könnyíthetik és segíthetik a gyászmunkát, a veszteségélmény
feldolgozását bármely korcsoport számára?
Léteznek-e
gyászmesék?
Köszönjük
a meghívást!
MESÉLJ
MINDENNAP!
2011.
október 3.
Az
előadások csatlakoznak a Médiaunió 2011. szeptember 30-án induló "Mesélj
mindennap" kampányához.
Egy
napon, két helyszínen mutatjuk be az esti mesét, gyógyító titkát!
Az előadások kiemelt figyelmet fordítanak az olvasás, mesemondás,
mesehallgatás eddig fel nem ismert összefüggéseire, gyógyító hatásaira.
További érdekességük, hogy esettanulmányokon keresztül bemutatják az előadó
meseterápiás gyakorlatának néhány pillanatát, az általánosítható
tapasztalatok közlésével. Példákkal szemléltetik a mesék személyiségformáló
hatását.
8790 Zalaszentgrót, Batthyány u. 9., 10.00 - 11.30
h.
Általános
Művelődési Központ, Iskola, Könyvtár. 8391 Sármellék, Felszabadulás u. 1-2., 14.00-15.30
h.
Módszertan
Előadás
típusa
Interaktív előadás
Előadás
kezdete
10.00 h., 14.00 h.
Időtartam
90 perc
Előadás
szemléltetése
Többféle
Létszám
Helyszínenként kb. 20-30 fő
Hallgatók
Könyvtárosok, pedagógusok, szülők
Az előadás sikerét, a hallgatók érdeklődését
jelzi, hogy kérésükre december 12-én, 14.00 h-kor, kétszer negyvenöt
percben, konkrét meseterápiás módszerekkel folytatjuk!
FALUHÁZ
FESZTIVÁL
2011.
szeptember 23-25.
Alsónémedi
Nagyközségben idén többféle évfordulóra emlékeznek. Tizenöt éves
a Faluház, húsz éve testvérfaluja Nagyajta, ahol kétszáz éve az unitárius
parókián született Kriza János. A rendezvény első napja hagyományteremtő. Csatlakozva a Népmese
napja 2011. évi rendezvényeihez, meghirdették a Kriza János Népmesemondó
és Népdal Versenyt. Délután kb. 17.00 h-tól mindenkit várunk az előadással
egybekötött beszélgetésre, amelynek témája:
Miért
meséljünk?
Az
ismeretterjesztő, mesepszichológiai és a meseterápiát is bemutató előadás
megpróbálja a rendelkezésre álló rövid, kb. hatvan-hetven perc
keretében összefoglalni a mesélés és mesehallgatás hasznait. Az ezt követő
beszélgetés minden korosztály számára érdekes, tán még hasznos is
lehet.
Módszertan
Előadás
típusa
Interaktív előadás
Előadás
és beszélgetés
helye
Széchenyi István Általános Iskola aulája,
2351 Alsónémedi, Iskola u. 1.
Előadás
kezdete
17.00 h.